Japanologie KUL
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ruimtelijke organisatie en maatschappij Japan

Ga naar beneden

Ruimtelijke organisatie en maatschappij Japan Empty Ruimtelijke organisatie en maatschappij Japan

Bericht  ChuruFlavoured za feb 18, 2012 3:07 am

Ruimtelijke organisatie en maatschappij in Japan:

Algemeen: Japan bekijken vanuit geologisch, geografisch, topologisch aspect
--> Sociale en economisch aardrijkskunde van Japan: ruimtelijke organisatie van het land en relatie maatschappij – ruimte
--> Nu: ruimtelijke organisatie en maatschappij in Japan: nieuwe titel, zelfde inhoud.
Japanologie=
- Kennis van de Japanse taal
- Kennis van de Japanse maatschappij
- Vaardigheden om zowel in economische als sociaal culturele wereld aan de slag te kunnen.
Geografie:
- kennis van geografische theorieën en methoden.
- Kennis om geografische problemen in een maatschappelijke context te plaatsen en om de ruimtelijke aspecten van relevante fysische en sociaal economische elementen en processen van de omgeving te herkennen.
Brede en multidisciplinaire aard van de geografie=> piramidemodel (<-> laddermodel in de wetenschappen)
Cursus als voorbeeld van geïntegreerde geografische studie.
Cursus als bijdrage tot inzicht in regionale verscheidenheid van de wereld.
Doelstellingen: inzicht verwerven in de relatie tussen:
- economische en sociale ontwikkelingen in Japan (samenleving ) X de veranderingen in de geografische inrichting van het land (ruimte).
--> historische invalshoek (kenmerk van een goede geograaf)
- Drie analyselijnen
- Het fysische milieu als onderlegger van de relaties:
--> Bepaalt levensomstandigheden
--> Bepaalt beschikbare natuur om er bestaansmiddelen uit te produceren
--> Bepaalt internet verscheidenheid van het land
- De sociale productie van de ruimte:
--> Prekapitalistische organisatie
--> Bevolkingsspreiding en landbouw
--> Kapitalistische ontwikkeling:
• Meiji restauratie en ‘take off’ (1868 – 1920)
• Tussenoorlogse periode (1920 - 1945)
• Naoorlogse groeiperiode (1945 – 1973)
• Crisis en stagnatie (1973 – vandaag)
- Theoretische analyse van de ruimtelijkheid van het kapitalisme: hoe functioneert de ruimte op een bepaald soort maatschappij (bv kapitalisme, communisme, socialisme,…)
Verklaring voor de kapitalistische economische en geografische dynamiek.
De geschiedenis is altijd met periodes: die gebeuren altijd schoksgewijs: het is als het ware een continue strijd tussen behoudsgezinden en het tegenovergestelde ..
Historische lagen van ruimtelijke organisatie (als je in Leuven bv stapt, stap je door de geschiedenis). De gebouwen en hoe de steden samengesteld zijn kan je zien als een geologische metafoor. Aan de hand van gebouwen en structuren krijg je een beeld van een bepaalde tijd (zoals bijvoorbeeld ook bij fossielen in aardlagen).
Het bekken van Nara: een van de plaatsen waar de Japanse samenleving ontstaan is (begin 8e eeuw). Traditionele rijstteelt: naoorlogse industrialisatie en hedendaagse suburbanisatie gaan hand in hand.
Inhoud:
1. Het fysische milieu
2. Regionale verscheidenheid
De prekapitalistische sociale productie van de ruimte in Japan.
3. Bevolkingsevolutie en spreiding
4. Rijstteelt en rijstbeschaving
Rijst heeft water nodig. Moesson (meer water). Een akker is dus een artificieel moeras, het waterpeil moet stijgen naarmate de plant groeit. Rijstteelt is een landbouwvorm waar het communautair karakter veel groter is dan bij tarwe landbouw (overleggen voor irrigatie enzoooo).

Evaluatie:
Zelftoets (zie “assignments” op Toledo):
--> Mogelijkheid voor eerstejaarsstudenten om hun studieprestaties te…
Examen: mondeling: vijftien minuten, vijftien minuten voorbereiding (of dertig indien nodig). Een brede vraag (op vijftien punten) die de student verplicht na te denken en verschillende onderdelen van de cursus te combineren (divergerend nadenken). Probeer ook op jezelf nog informatie op te zoeken. Bv:
- Bespreek de relatie tussen bevolkingsevolutie en economische ontwikkeling.
- Bespreek de rol van de overheid in de sociale productie van de ruimte
- Meer voorbeelden: zie Toledo
- Bespreking van een visueel document uit de les (drie punten, geen voorbereiding)
- Twee korte verklaringen van begrippen of auteurs (twee punten, geen voorbereiding). De bedoeling is na te gaan hoe nauwkeurig je je kan uitdrukken. De manier waarop je het begrip duidelijk en juist kan uitleggen.
--> Wie is Karel Wittfögel?
--> Wat is productiviteit (!! <- wordt elk jaar gevraagd)
Leerstof: alle lessen worden met een powerpoint gegeven: de lesinhoud staat dus altijd online, ze vormen de basis van de leerstof. Powerpoint en bijhorende verklarende tekst beschikbaar op Toledo.
--> kleine verbeteringen en actualisering gegevens mogelijk + korte uitbreidingen verwacht voor lessen over crisis en stagnatie en over Tokyo.
Discussieforum: aanwezig, gebruik het ook !
- Wees zeker dat jouw informatie correct is en dat je de leerstof begrijpt
--> vraag het aan wie het kan weten!
--> wissel vragen en kennis uit met iedereen en gebruik hierbij kennis en ervaring van de docent
Het discussieforum is hiervoor de juiste plek.
- Wordt minstens eenmaal per week bekeken en reactie indien nodig.
- Blijft open tot begin examenperiode (dus ook nog tijdens de blok).

ChuruFlavoured

Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 10-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum