Japanologie KUL
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Japans typen op je computer

2 plaatsers

Ga naar beneden

Japans typen op je computer Empty Japans typen op je computer

Bericht  Yatalu za okt 01, 2011 10:04 pm

NIET veplicht!! Of toch zeker niet voor het eerste jaar. Maar toch best wel handig om Japans te kunnen typen op je computer, als je woordenlijsten of samenvattingen wil maken, als je zelf niet al te duidelijk schrijft, etc.

Ik heb het vorig jaar met een beetje googlen en een beetje knoeien gevonden, en ik heb voor dit jaar voor de nieuwe leerlingen eventjes mooi duidelijk gemaakt door middel van een paar screenshots.

Ik heb zelf een Windows 7 computer! Ik heb al iemand geholpen met een Vista en ik denk ook met een Windows XP (ben niet zeker), maar voor de screenshots kon ik dus enkel voor Windows 7 uitleggen S: ik hoop dat het genoeg helpt voor de anderen.





Japans installeren

1) Klik op het start-icoontje (Windows-symbool) en dan op "Configuratiescherm".

Japans typen op je computer Screenshot%201


2) Onder de titel "Klok, taal en regio", kies de optie "Toetsenborden of andere invoermethoden wijzigen". (BIJ WINDOWS VISTA: klik "Landinstellingen".)

Japans typen op je computer Screenshot%202


3) In de tab "Toetsenborden en talen", klik het knopje "Toetsenborden wijzigen..." Er opent een extra scherm.

Japans typen op je computer Screenshot%203


4) Links zie je de al geïnstalleerde talen op je computer. (Bij mij zijn dit er nogal veel.) Je klikt recht op het knopje "Toevoegen". Er opent opnieuw een extra scherm.

Japans typen op je computer Screenshot%204


5) Je scrollt naar beneden tot je "Japans (Japan)" ziet staan. Klik op het (+) symbooltje om het menu te openen en op het andere (+) symbool om het menu "Toetsenbord" te openen. Zet een vinkje (v) bij de optie Microsoft IME. Klik dan op "OK".

Japans typen op je computer Screenshot%205


6) Klik op "Toepassen" en dan op "OK".

Japans typen op je computer Screenshot%206


7) Je kan nu alle schermen sluiten. De optie "Japans" op je computer is geïnstalleerd. Om te weten te komen hoe je het gebruikt, lees verder.




Nu nog Japans typen

1) Open Microsoft word of een andere tekstverwerker. Als je probeert te typen, zie je dat je computer niet automatisch weet wanneer je Japans aan het typen bent.

Japans typen op je computer Screenshot%207


2) Rechtsonder op je scherm staat er een knopje dat de taal aanduidt. Als je erop klikt, zie je een vinkje (v) bij de huidige invoertaal van je keyboard. Tussen deze lijst staat nu ook de optie "JP Japans (Japan)"

Japans typen op je computer Screenshot%208


3) Vink de optie "JP Japans (Japan)" aan. Je zal onderaan zien dat je drie knopjes krijgt. JP - "Japans (Japan)". Het rode bolletje - "Microsoft IME". A - "Invoermethode".

Japans typen op je computer Screenshot%209


4) Klik op de A ("Invoermethode"). Ga voor de optie "Hiragana". Als je deze aanduidt, verandert de A in een hiragana あ.

Japans typen op je computer Screenshot%2010


5) Als je nu typt, zie je dat er hiragana tekens op je scherm verschijnen. Je kan op de spatiebalk drukken om deze te veranderen naar kanji, maar dat hoeft niet per se.

Japans typen op je computer Screenshot%2011


6) Vergeet vooral niet na afloop je toetsenbord weer op Nederlands te zetten.


Laatst aangepast door Yatalu op zo dec 09, 2012 2:43 am; in totaal 1 keer bewerkt
Yatalu
Yatalu
Admin

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 01-10-11
Woonplaats : België

http://de.yatalu.wikia.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Japans typen op je computer Empty Re: Japans typen op je computer

Bericht  Evaa zo okt 02, 2011 12:41 am

Thanks voor de tip !! ^^
Evaa
Evaa

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 01-10-11
Leeftijd : 30

https://www.facebook.com/people/Eva-Wittkatis/100002817894663

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum